Stop adding burden to Migrant Workers

We refer to the Proposal of the newly appointed Selangor Menteri Besar, YAB Tan Sri Khalid Ibrahim on the monthly RM 10.00 Foreign Workers fees as his first mission as the Menteri Besar of Selangor as reported in Oriental Daily on Tuesday March 25, 2008.

In the similar press conference with the Chinese Media, YAB Menteri Besar targeted 1.5 million foreign workers’ employers to pay about RM 1.0 billion for his “Human Development Programs” to provide the training and re-training for the Selangor Youth as to improve their earning to RM 2,000 bracket.

With our due respect for YAB Tan Sri Khalid Ibrahim’s honorable plan; it is equally important to invite the stakeholders for a constructive engagement discussion prior to a highlighted press conference that disturbed the Federation of Malaysia Employers, Foreign Missions, Migrant workers activists and grassroots social workers.

According to Malaysia Federation of Employers unnamed member, the additional fee imposed by the Selangor State Government is a redundant replica of Malaysia Federal Government where MVLKS and other certifications have already in places.

MFE already pay the taxes and levies towards such programs; it is unwise for the newly elected Selangor Government to impose such an additional fees. Besides in many situations the fees will be passed to foreign workers whom already earn far below the industry standard.

Senator Prof. Salleh had mentioned about the corruption and mal-practices in the Human Resources training programs which had failed to train and re-trains the unemployed graduate; it has also created many bankruptcies cases among the political cronies

We, at Migrant Care strongly oppose to such foreign workers’ fee because:

1.      The average gross earning of the migrant workers in the factory is about RM 800 per month which is far below the poverty line of Selangor state of RM 1,500/month.

If the employers comply with the standard government tariff, the levy is RM 150 per month, Medical Check up is RM 20 per month, Insurance about RM 8 per month, EPF RM 72 per month, and Outsourcing Administrative cost RM 20. Migrant workers have to incur at least RM 270/month official deduction. This has not include the rental and meal deduction from the Salary.

2.      Majority of the workers has to pay the immigration levies much higher than the official tariff. For example, the official rate for construction workers levy RM 1,200 but the workers actually pay between RM 2,800 to RM 3,500 per years. Rate for Service sector is RM 1,800 but were force to deduct up to RM 2,800. Additional fees imposed will add to rampant exploitative abuses to pass on to the migrant workers.

3.      Many Outsourcing Agents also imposed RM 20 per month management fees to be deducted from the migrant workers. An official Placement fee for outsourced Bangladeshi workers is Takal 80,000(RM 4,300), but the workers were forced to pay RM 8,000 to RM 12,000. They have to work for at least one year for free just to pay off the middleman in Malaysia and Bangladesh.

4.      In the plantation sector, the average daily wage for the migrant workers is RM 7-9 per day (RM 270 per month) as compare to RM 19.35 per day paid to the Malaysia Plantation Workers Union.

The additional fees will add burden to the migrant workers which will add to the numbers of illegal that branded as social problems to Malaysia Community.

It’s timely for the KeAdilan administration to walk the talk rather than replicating the Federal Government’s failures into the new administration.

The decision to impose the new foreign workers fees will create more social problems to our society. It is better to initiate the repatriation of these migrant workers than to expose them to the multiple exploitative agenda.

We urge YAB Tan Sri Khalid not to replicate the failure of the Malaysia Federal government that led the Coalition government into the unwarranted mal-practices that bring injustice to the migrant workers through the People Justice Party

Jakarta, Tuesday, March 25, 2008

ANIS HIDAYAH (Executive Director) +6281578722874
WAHYU SUSILO (Policy Analyst) +628129307964
ALEX ONG (Malaysia Representative) +60163121201
 


By Alex Ong
Migrant CARE
Perhimpunan Indonesia untuk Buruh Migran Berdaulat
(Member of Migrant Forum in Asia and International NGO
Platform on Migrant Workers’ Convention)Jl. Pulo Asem I C No 15 RT 015 RW 001 Jati,
Jakarta Timur 13220 Indonesia
Telp/Fax: +62 21 4752803
E-mail: alexmigrantcare@gmail.com
migrantcare@nusa.or.id
Website: www.buruhmigranberdaulat.blogspot.com!

Related:

 Selangor wants to exploit migrants? Susan Loone

 Yuran RM10: Suaram bantah S’gor Malaysiakini

Posted in Buruh, Demokrasi
One comment on “Stop adding burden to Migrant Workers
  1. jantankl says:

    Yo bro..be open-minded le cket
    FYI: please do some readings
    Re: Tak setuju levi RM 10 pekerja asing di Selangor (Score: 1)
    by tutuhjang on Thursday, March 27 @ 23:49:56 MYT
    Kepada Sesiapa yang membangkang cadangan kerajaan Selangor mengenakan levi RM 100/thn (bersamaan RM 8.40/bulan)

    Tahukah anda RM 8.40/bulan itu nilainya hanyalah sekotak rokok sahaja ?, ertinya untuk membayar RM 8.40/bln, mereka hanya perlu mengurangkan menghisap sebatang rokok sahaja sehari. Saya sentiasa mengamati mereka ini, boleh dikatakan mereka 100% isap rokok (lelaki).

    Tahukah anda, berapa banyak ringgit yang telah mereka punggah setiap tahun ke negera mereka ?, kalau satu orang mengirim RM 200.00/bln ke kampungnya, ertinya 200 x 1.5 juta (bilangan perkerja asing di Selangor menurut media) = 300 juta/bln = 3.6 billion setahun.

    Tahukah anda maknanya ini ?, bermakna mereka memunggah 3600 buah kilang berukuran sederhana (1 juta/kilang) setahun ke negara mereka. Coba anda bayangkan, kalau setiap kilang memerlukan 100 orang pekerja, maka 360,000 peluang pekerjaan telah terbang dari negara ini.

    Adakah anda merasa langkah mengenakan levi tambahan sebanyak harga sekotak rokok sebulan ini tidak munasabah, berbanding dengan pengorbanan begitu besar yang telah ‘diredhakan’ oleh generasi muda kita kepada mereka, adakah tambahan levi sekotak rokok itu berbaloi ?

    Marilah kita sama-sama merenung perkara ini, saya mencadangkan hentikan kemasukan pekerja asing baru dan jangan sambung lagi perkhidmatan mereka yang telah tamat tempoh secara beransur-ansur.

    Saya juga cadangkan satu ruang khas di laman ini disediakan untuk berpolemik mengenai pekerja asing ini. Perkara ini mesti disegerakan kerana ia sangat erat kaitannya dengan pengangguran yang pada giliran selanjutnya merangsang jenayah di kalangan generasi muda kita. Terima kasih Tranungkite.

    TUTUH JANG
    Re: Tak setuju levi RM 10 pekerja asing di Selangor (Score: 1)
    by puokkite on Friday, March 28 @ 01:38:23 MYT
    Levi RM10 ini merupakan langkah bijak, ia umpama serampang 2 mata dan ibarat gergaji, disorong makan ditarik makan.

    Kita tengok sekarang kebanjiran warga asing amatlah melampau-lampau hingga kemana saja kita pergi akan terlihat mat indon,bangla,india myanmar.

    jika dilihat levi RM10 ini bagi mengelakkan kebergantungan kita terhadap warga asing. dengan levi ini majikan tidak akan sewenang-wenang ambil pekerja warga asing memandangkan kos levi yang terpaksa ditanggung, ini membuka peluang kepada rakyat tempatan dalam bidang pekerjaan, sekarang ni peluang pekerjaan amat terhad, dan majikan lebih suka mengambil pekerja asing.

    kos gaji yang murah? tidak logik jugak kerana saya selalu terbaca aduan SMS di harian metro tentang rungutan pekerja tempatan terutama yang memegang jawatan pengawal keselamatan, gaji pengawal keselamatan nepal RM1700 manakala gaji pengawal keselamatan tempatan RM1400. tujuan levi ini dibuat adalah untuk membela nasib pekerja tempatan. tidakkah ini satu langkah yang bijak yg telah dibuat oleh kerajaan selangor?? tahniah dan syabas betty buat kerajaan selangor.

    apabila operasi penangkapan warga asing dijalankan oleh imigresen dengan bantuan polis dan rela, warga asing ini akan ditahan di depoh tahanan sebelum dihantar pulang ke negara mereka, bayangkan kos makanan yang terpaksa imigresen tanggung, kos penghantaran balik warga asing ke negara masing-masing semua ditanggung oleh imigresen ( duit rakyat tu )
    sepatutnya levi itu bukan RM10 tapi RM20 atau RM30. biar kos makanan dan penghantaran pulang itu ditanggung oleh warga asing itu sendiri.

    katakan kat selangor ada 1juta orang warga asing, RM10 X 1juta = RM10 juta sebulan, setahun dah RM120 juta, sepatutnya duit inilah digunakan untuk menanggung kos makanan mereka di depoh tahanan dan kos penghantaran mereka pulang, biar rakan-rakan mereka yang menanggung semuanya. kenapa rakyat kene tanggung, dan biarlah duit levi yg dikutip dari warga asing ini saja digunakan untuk kos-kos itu semua. jadi RM10 tidak logik sepatutnya RM20.

    jadi kepada yang tidak setuju amatlah pelik, adakah anda fikir masak-masak sebelum anda tidak setuju? atau fikiran anda telah biasa dengan menghentam kerajaan BR/PAS, pada mata anda apa yg kami buat semua tidak baik hanya be End je yang baik.

    saya menyokong penuh cadangan RM10 levi dikutip warga asing, hanya warga asing je yang tidak setuju dengan perkara ini. AMKNS anda warganegara malaysia kan?

    Re: Tak setuju levi RM 10 pekerja asing di Selangor (Score: 1)
    by PUTIQ on Friday, March 28 @ 00:21:37 MYT
    Pekerja asing ini telah byk merampas kerja anak tempatan. Anak tempatan pula tidak disukai majikan kerana punyai banyak masalah.

    So siapa yg mendidik anak tempatan dan siapa yg mengimpot pekerja asing.

    Memang wajar BN ditolak kerana mereka memang menjaga perutnya sendiri.

    Apakah BA juga berhasrat menurut jejak langkah BN?

Comments are closed.

Twitter Update

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 1,592 other followers

March 2008
M T W T F S S
« Feb   Apr »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Please click Here to download and put this banner in your blog.

Blog Stats
wordpress stats plugin